lundi 3 mars 2008

Ile de Gorée

Ha beste lezer!

Toegegeven, het is even stil geweest op de blog, maar ik ben dan ook behoorlijk in de weer geweest! Eerst even de toerist uithangen - 'ah, doe ik dat anders dan niet' hoor ik sommigen denken, meerbepaald sommigen uit de Zamanstraat, die overigens perfect kunnen meepraten over het toerisme in al zijn facetten, zeg maar het klazen en sjaken - wel nee dus. Het gaat hier om het meest pure, zuivere toerisme in al zijn schoonheid. Dat soort toerisme dat jaren expertise vergt van de beoefenaar. Noem het gerust plat toerisme.

Een zonnig weekend of twee geleden kregen we bezoek van 2 vrijwilligsters uit Kaolack die wat verfrissing zochten in Dakar, en meerbepaald in zijn diepe wateren. Duiken dus! Zo'n kans kon ik niet laten liggen. Duikpak aan, en met de neus in de wind op volle snelheid richting de steile rotsen van het Île de Gorée. Zalig! Vooral de Lot, een grote blauwe dikkopvis (ter grootte van een mensenhoofd met koeienogen - een betere beschrijving schiet mij niet te binnen) bleek veelvuldig aanwezig en zelfs aaibaar... Een fotootje in duikpak volgt misschien later, dan kan u ook eens lachen.


S'avonds dan een feestje ter ere van de nieuwe eerste secretaris. Belgische bieren! Lekkere hapjes! Vaya con dios! Een proper huisdier (hond)! Aan al het voorgaande (behalve de hond) hebben we ons uiteraard tegoed gedaan. (Vlnr: Josti, ik, Emilie, Antoine)

De volgende dag dan het fameuze slaveneiland zelf bezocht... île de Gorée dus. Het eerste dat we zagen toen we aan land kwamen was een groot plakkaat van BTC. Blijkbaar betaalde BTC er enkele jaren geleden een milieuproject. Op het eiland ook even binnengesprongen bij iemand die we kenden van de wolofcursus, een Franse regisseuse die met een Senegalese kunstenaar een oud Portugees fort omgetoverd heeft tot woonst/atelier.

Prachtig als je het mij vraagt. Ze vissen uit hun venster... (klazen en sjaken Zamanstraat?) Dan naar het slavenhuis, meer een symbool voor de wereldwijde slavenhandel vermits het belang van Gorée in de slavenhandel eerder beperkt bleef. Als je er wat langer rondloopt merk je trouwens dat het eilandje omzoomd is met verschillende, volledig vervallen slavenhuizen.

Zie ook de nieuwe foto's rechts...

2 commentaires:

Anonyme a dit…

Hey Bram!

Heb ook nog voet gezet op Ile de Gorée: je foto's roepen echt veel herinneringen op!

Ben blij dat het daar zo goed gaat!! Houden zo!

Als je ooit in Yoff geraakt, laat eens weten hoe het daar nu loopt in het tehuis.

groetjes,
eline
x

Bram Riems a dit…

Yep doe ik zeker! check facebook voor meer info...

groetjes,
b x