mercredi 12 mars 2008

Attitude

Vermits ik hier werk rond en voor en over communicatie, valt alles wat daarmee ook maar enigzins te maken heeft me de laatste tijd ook op. Zo hangt er voor het bureau, aan de overkant van de straat, een enorme poster van El Hadji Diouf, de bekendste Senegalese voetballer. Hij staat erop in Italiaans kostuum, houdt zijn hand voor zijn kin en kijkt bedenkelijk in de lens, met als ondertiteling: "Dioufattitude". Nu wil het toeval dat Mr Diouf tijdens de Afrikacup, twee avonden voordat Senegal uitkwam tegen Zuid-Afrika, met zijn zatte botten werd gesignaleerd in een nachtclub in Dakar. Eén en al Dioufattitude.
De kranten hier zijn dan weer een schitterende bron van informatie. Vandaag in L'Observateur: een of andere gevaarlijke misdadiger - bij nader inzien een dief van brommers - is in Kaolack na een 'actieve' zoektocht van 1 jaar opgepakt. Verder liet de oppositie zich opmerken door een wetsvoorstel in te dienen tegen "les attentoires à la pudeur, au regard de nos moeurs et commis dans un endroit privé ouvert au public." Euh, un endroit privé ouvert au public? En waarover gaat het hier eigenlijk? Even verderop lees je: "les actes homosexuels, gestes, comportements impudiques ou contre nature ou utilisation d'image, de son ou autre procédés de quelque nature que ce soit commis par un individu envers un autre de même sexe." Take that gay society! Ah, doet er me aan denken, een ander hoofdartikel was getiteld (op de voorpagina): "Zoophilie à Mbour. Surpris sur une chèvre, le maniaque lynché par des bergers." Ik bespaar u de details.

Op het werk dan. Ik vraag aan een collega hoe ik inzicht kan krijgen in de gemeenschappelijke kalender op Outlook. Conversatie als volgt:
- Comment je peut m'adhérer au calendrier commun?
- Ah oui.. C'est facile, tu cliques sur calendrier.
- Ah non, ça ne marche pas. Il faut taper le nom du calendrier, car il ne le fait pas automatiquement.
- Ah?
- Tu connais pas le nom du calendrier par hasard?
- Oui oui, mais ça marche.
- ? Uh, non...
- D'accord, alors c'est bon...
En weg was de collega. Geen kalender op Outlook uiteraard.
Andere situatie: ik vraag vorige week aan de tuinman op het werk of hij het ziet zitten om de witte vliegjes op onze planten bij ons thuis onder handen te nemen met één of ander product. Geen probleem, tegen een kleine betaling, het zou voor volgende week zijn. Ik stel dinsdagavond voor. Maandag dan herinner ik hem eraan, hij kijkt me bijna dankbaar aan en bevestigt. Dinsdagavond geen spoor van hem te bekennen...
Woensdag dan: ik zie hem planten besproeien in de tuin op het werk, ga erheen en zeg goeiedag, krijg een groet terug, en wacht op een of andere uitleg, een vraag, iets. In de plaats daarvan draait hij zich om en blijft geduldig de planten besproeien.
Ze zitten vol witte vliegjes.
.

Aucun commentaire: