lundi 18 août 2008

Toubab in Touba

Onzelievevrouwhemelvaart. Een uitgelezen moment om op pelgrimstocht te gaan naar Touba, het religieuze centrum van Senegal. De stad is gebouwd op een privédomein en geniet daardoor een bijzonder statuut. De Marabouts, de Sheiks en de Khaliefen (nooit goed begrepen hoe die rangorde in elkaar zit maar goed...) zwaaien er de plak, de staat heeft er niets te zeggen. Touba is streng Islamitisch: er mag niet gerookt noch alcohol geconsumeerd worden. U begrijpt het : helemaal op mijn lijf geschreven!

Eigenlijk is er maar 1 ding te zien in Touba, de moskee, maar die is dan ook redelijk indrukwekkend. Een minaret van 86 meter (de hoogste van West-Afrika), overal roze marmer uit Portugal en wit marmer uit Carrara, plaats voor 10000 gelovigen die kunnen bidden op zo'n 800 tapijten uit Antwerpen. Natuurlijk mocht ik niet echt binnenin de moskee, maar gids Amadou liet me toch al de rest zonder enig probleem zien. Amadou is zo een mens die de dingen neemt zoals ze zijn, en dus niet goed op mijn vragen wist te antwoorden: hoeveel Marabouts zijn er in Touba? "Oh veel." Hoeveel? "Oui oui, beaucoup beaucoup." Hoe wordt je Bay fall (dienaars van de marabouts die echt hun leven uit handen geven, te herkennen aan de vrolijke kleren en dreadlocks)? "Ah il y a beaucoup de Bay fall." Ok, en hoe wordt je het? "Ah comme ça".

De macht van Touba en haar confrérie, de Mouriden, is groot. Onze vrind President Wade is er "gepasseerd", wat zoveel wil zeggen als dat hij de goedkeuring van de stad nodig had voor zijn presidentschap, alle 'cars rapides' in Senegal, de witte busjes, zijn eigendom van en rijdende reclameborden voor de Mouriden, enz. MAAR! In die handige reisgidsjes lees je soms toch interessante kleine dingen. Ik liet Amadou dus achter in Touba en Touba achter mij, en zocht en vond de dissident, de revolutionair, de uit de boot springer, de enige echte uit Touba verbannen Marabout! De mens heet Omar, en heeft zo'n 50 kilometer buiten Touba zijn eigen gemeenschap (200 mensen) en moskee. Hij beweert te leven volgens de eerste marabout, Amadou Bamba. Zijn bayfalls roken marihuana, en werken constant aan de bouwstructuur, want die is namelijk gemaakt uit... stro! Dat maakt de gemeenschap meteen ook nogal kwetsbaar: af en toe steken tegenstanders de boel in brand.

Het contact met de Marabout was nogal grappig: ik moest mijn naam in het zand schrijven en letter per letter aanduiden. Dan gaf Omar uitleg: B stond voor "bonne vie", de R voor "retour", de A voor "Allah de almachtige", en de M voor "ministre dans le paradis".
Sindsdien is alles dolletjes.

Ba beneen...
.

2 commentaires:

Anonyme a dit…

das mooi dat je toch iets gedaan hebt op OLV hemelvaart...
denk niet, zoontje van mij, dat je volgende week,zult behandeld worden als le ministre dans le paradis of als Allah alleen uit op een bonne vie ... en natuurlijk is Touba voor jou geschikt, van die drank weet ik niet, maar roken doe je toch niet meer?...
tot vrijdag

Griet a dit…

Haha!
x